Leasing transgraniczny to inaczej wynajem samochodu w obcym kraju. Jest możliwy w krajach Unii Europejskiej. Bywa korzystny, ale tylko w określonych sytuacjach. Leasing samochodu z Niemiec wiąże się z dodatkowymi kosztami. Więcej szczegółów w poniższym artykule.
Samochód z zagranicy – leasing transgraniczny
Właściciele firm podczas kupowania samochodu często decydują się na najem lub leasing. Jest to korzystne ze względu na podatki. W taki sposób można wziąć zarówno samochód nowy jak i używany. Istnieje też możliwość kupna samochodu przez internet np. na zagranicznych stronach firm leasingowych .
Jednym z przywilejów obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej jest ułatwiony dostęp do rynków państw zrzeszonych na jej terenie. Dzięki temu istnieje możliwość kupna i wzięcia samochodu w leasing np. w Niemczech. Klienci mają tu do wyboru dwie możliwości:
- leasing operacyjny,
- leasing finansowy.
Różnią się one ze względu na obowiązki prawne, bo każdy z nich jest inaczej traktowany przez ustawodawcę.
W związku z obecnie panującymi przepisami, najkorzystniejszy jest leasing operacyjny – i to tylko dla wyjątków. Jest on według rozumienia przepisów usługą, świadczoną na podstawie umowy. Do stycznia 2010 roku był bardzo atrakcyjną opcją. Wynikało to z opodatkowania. Przedsiębiorca mógł zapłacić podatek tam, gdzie podatek był korzystniejszy. Obecnie leasingobiorca podlega regulacjom podatkowym w Polsce. Od tej zasady istnieją dwa wyjątki:
- jeśli samochód jest kupowany na prywatny użytek właściciela firmy,
- jeśli samochód jest kupowany na prywatny użytek pracownika.
Osoby te będą rozliczane z podatkiem w kraju pochodzenia samochodu. Jeśli tak się stanie, nie ma możliwości odliczenia kosztów samochodu z tytułu podatku naliczonego.
Transgraniczny leasing finansowy
W odróżnieniu od poprzedniej usługi leasing finansowy traktuje się jako dostarczenie towaru do odbiorcy. Określany jest jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (WNT) po spełnieniu określonych wymogów:
- odpisy amortyzacyjne prowadzone przez leasingobiorcę,
- rejestracja obu stron umowy do VAT-UE.
W obu leasingach spłata samochodu zostaje rozłożona na raty. Różnica polega na tym, że przy leasingu operacyjnym podatek jest wliczany w raty. Przy leasingu finansowym istnieje obowiązek opłacenia podatku już na starcie. Włączony zostaje tutaj też koszt transportu. Warto pamiętać, że za sprowadzenie i rejestrację samochodu z zagranicy należy zapłacić akcyzę, a następnie wypełnić deklarację AKC-U/S. Jest to podatek od obrotu, który przy sprzedaży wybranego produktu, zostaje przerzucony na konsumenta. Wysokość akcyzy zależy od ceny zakupu i pojemności silnika.
Leasing auta z zagranicy – czy się opłaca?
Warto zastanowić się nad tym, czy samochód kupowany za granicą na pewno będzie wart dodatkowo poniesionych kosztów. Mogą być związane np. z transportem. Aby samochód trafił do Polski leasingobiorca będzie musiał wybierać spośród takich opcji jak:
- holowanie,
- wynajęcie firmy transportowej,
- samodzielne prowadzenie samochodu (wymaga wyrobienia zastępczych tablic rejestracyjnych).
Prawa obywatela kupującego samochód w innym kraju mogą się różnić. Inne przepisy obowiązują dla samochodu nowego i używanego. Warto też rozważyć, czy w kilkuletniej perspektywie nie pojawi się plan zagranicznej przeprowadzki. Jest to związane z ubezpieczeniem samochodu w leasingu. W kraju do którego klient zamierza się przeprowadzić, ubezpieczenie i rejestracja samochodu może okazać się nieważne.
Trudności może generować zgoda na zmianę ubezpieczenia przed końcem umowy. Prawny właściciel samochodu (firma leasingowa) może nie wyrazić zgody na zarejestrowanie auta w kraju, w którym klient postanowił zamieszkać. Zrezygnowanie z leasingu przed końcem umowy może być niekorzystne finansowo. Może wiązać się m.in. z karami umownymi za odstąpienie od umowy leasingu i kupnem nowego samochodu.
Zagraniczny rynek posiada zazwyczaj szerszą ofertę aut – również tych używanych, co jest zaletą. Jednak leasing samochodu używanego może nieść ze sobą większe ryzyko. Kierowca powinien pamiętać, żeby dopilnować czy auto posiada wszystkie dokumenty, które umożliwią rejestrację samochodu w Polsce. Pod uwagę trzeba też wziąć stan techniczny auta. Istotny jest wiek pojazdu – samochód nie może być starszy niż 8 lat. Samochód należy wyrejestrować z państwa, w którym został zakupiony.
Leasing auta z Niemiec – jak się rozliczyć z Urzędem Skarbowym
Kupno nowego samochodu oraz wzięcie auta w leasing podlega opodatkowaniu. Klienta firmy leasingowej nie powinno zaskoczyć, że pomimo odprowadzonego podatku, na przykład w Niemczech, dostaje wezwanie do zapłaty podatku również w Polsce.
Rozwiewając wątpliwości – leasingobiorca będzie musiał uregulować ten koszt. Jeśli samochód zostanie uznany jako wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, można ubiegać się o zwrot zapłaconego VAT-u za granicą.
Alternatywą jest rejestracja samochodu w Niemczech – tam nastąpiłoby rozliczenie podatku od importu. Podatnik po przyjeździe do Polski będzie mógł dokonać przesunięcia wewnątrzwspólnotowego i na tej podstawie naliczyć podatek VAT według obowiązującej stawki.