Budowa firmowej floty samochodowej to decyzja poważna i długoterminowa, a jej koszty w znaczący sposób mogą wpłynąć na sprawne funkcjonowanie chociażby działu handlowego. Istnieją różne możliwości zaopatrzenia firmy w samochody. Należą do nich leasing oraz wynajem. Która jest lepsza? W ogólnych zarysach można powiedzieć, że to formy porównywalne. I w jednym, i w drugim przypadku firma otrzymuje samochody, należące do użyczającego. Oba rozwiązania różnią szczegóły. W najmie wszystkie koszty, związane z obsługą auta, ponosi jednostka użyczająca, natomiast w leasingu jedynie ich część. Samochód wynajmowany nie może być jednak wpisany w środki trwałe, gdyż nie należy do firmy i nie podlega amortyzacji. Leasing zapewnia firmie wykupienie samochodów po okresie leasingowania, po cenach preferencyjnych. Koszty leasingu zależą od udziału własnego klienta i okresu umowy. Im wyższy udział własny i krótszy czas finansowania, tym całkowity koszt jest niższy. Którą zatem formę wybrać? Tę, która pasuje do danej firmy – a najlepiej po prostu wczytywać się w proponowane umowy.
O czym powinniśmy pamiętać?
- Najem terminowy
Największym problemem przy wyborze tego typu usługi jest nieporównywalność ofert. Full service nie zawsze oznacza to samo – trzeba niestety dokładnie wczytać się w zakres obsługi, jak i wyłączenia. Nietrudno jest spotkać się z podobnymi ofertami na te same pojazdy – ale z kilkunasto-procentową różnicą w cenie. Przykładowo dla BMW serii 5 o wartości około 200 tysięcy złotych – różnica w najmie może wynosić nawet 1,5 tysiąca złotych na racie!! Ważne jest też, w jaki sposób przebiega komunikacja z firmą, gdzie odbywają się serwisy pojazdów, itp.
- Leasing
Tutaj mamy dwie wersje do wyboru – leasing operacyjny lub finansowy – z racji, że przy leasingu finansowym musimy zapłacić cały VAT z góry, to zazwyczaj korzystniejszy jest leasing operacyjny. Z racji tego, że warunki leasingu sami wybieramy to szybko możemy porównać oferty, jedyne o czym dodatkowo musimy pamiętać to warunki ubezpieczenia komunikacyjnego oraz uprawnienia firmy leasingowej do ewentualnej zmiany raty (od zmian WIBOR). Poza tym musimy porównać raty. Wybierając towarzystwo leasingowe nie zawsze opłaca się wybierać duże korporacje, często lepiej wybrać małą firmę – dlaczego? W przypadku trudności z płatnościami – małe firmy działają elastycznie i pomagają przy rozwiązaniu problemu. Natomiast z dużymi korporacjami może dojść do szybkiej windykacji długu bez próby dialogu..
Obowiązki podatkowe.
W przypadku leasingu jako koszt traktujemy całą ratę, oraz odpisujemy łącznie do 6 tysięcy złotych VATu. Natomiast usługa najmu jest podzielona na ratę kapitałową oraz ratę serwisową – wtedy od raty serwisowej możemy odpisać 100% VATu, a od raty kapitałowej 6 tysięcy złotych. Obecnie nie jest jednak zupełnie jasne jak powinno się traktować raty najmu długoterminowego.
Kiedy leasing, a kiedy najem?
Najem długoterminowy jest zdecydowanie wygodniejszy – nie trzeba samodzielnie serwisować ani ubezpieczać pojazdów, dbać o stan techniczny floty, przypominać o zmianie opon – a po zakończeniu umowy – można szybkie i bezproblemowo otrzymać nowe pojazdy na podobnych warunkach. Jednocześnie przy szkodach i zdarzeniach komunikacyjnych nie przejmujemy się załatwianiem formalności. Najem również pozwala na ograniczenie zatrudnienia w dziale obsługi floty samochodowej.
Najem długoterminowy jest zalecany w dużych firmach, które posiadają odrębny budżet na utrzymanie floty aut.
Leasing natomiast jest preferowany przez małe i średnie firmy, w których pracownicy sami są w stanie „zajmować” się pojazdem. Co więcej, po zakończeniu okresu leasingu auto można wykupić za ułamek wartości. Zatem po zakończeniu umowy nadal zostajemy z autem. Raty leasingowe możemy dostosować do własnych wymagań – od wysokości wpłaty własnej, okresu i ewentualnego wykupu. Nieprzypadkowo przedsiębiorcy chętnie korzystają z faktu, że mogą wziąć auto w leasing znacznie łatwiej, niż konsumenci indywidualni.
Porównanie kosztów dla leasingu i najmu powinno być liczone dla każdej firmy indywidualnie – z uwzględnieniem wszystkich kosztów alternatywnych. Zazwyczaj jednak można uznać, że leasing jest tańszy, lecz mniej wygodny.