8 December 2022

Kredyt i leasing samochodowy - Kompendium wiedzy
Jaki rozmiar musi mieć koło dojazdowe?

Koło dojazdowe — jaki rozmiar musi mieć?

Największą zaletą tego zastępstwa uszkodzonej opony jest niewątpliwie mała przestrzeń, jaką zajmuje. Jaki rozmiar musi mieć koło dojazdowe? Jak wygląda to pod względem szerokości oraz bieżnika, a jak w przypadku felgi? Czy da się znaleźć jeszcze mniejsze zastępstwo?

Jaki rozmiar koła dojazdowego będzie dla ciebie najlepszy?

Niewielki rozmiar to podstawowa zaleta koła dojazdowego. Jaka wielkość dojazdówki będzie dla ciebie najlepsza? Kierując samochodem osobowym, nie znajdziesz modelu przekraczającego pod względem szerokości 155 mm. Różnice dotyczą jednak wyłącznie bieżnika oraz średnicy. Felgi muszą mieć już takie same wymiary i być dopasowane do piasty.

Innym istotnym parametrem, który różni się od standardowego koła, jest ciśnienie powietrza. Wynosić powinno od 4 do 4,5 bara. To ciśnienie dwa razy większe niż w przypadku normalnej opony. Z tego względu warto od czasu do czasu skontrolować trzymaną w bagażniku dojazdówkę pod tym kątem, chociaż oczywiście działające koło zapasowe nie jest obowiązkowe według obowiązującego obecnie prawa drogowego.

Czy mniejszy rozmiar koła dojazdowego jest problemem? Z pewnością wymusza inny styl jazdy. Korzystając z tego rozwiązania, kierowca powinien skierować się bezpośrednio do zakładu wulkanizacyjnego. To tymczasowe remedium, które dodatkowo może powodować problemy z prawem. Teoretycznie opony na jednej osi powinny być identyczne. Wsadzając do bagażnika dojazdówkę, musimy pamiętać więc o kilku podstawowych zasadach korzystania z niej.

Na co uważać, korzystając z koła dojazdowego?

Stopień skomplikowania montażu zależy od pory roku oraz pogody. Dojazdówka powinna być zamontowana na tylnej osi. Jeśli posłużyć ma jednak do przejechania zaledwie kilku kilometrów do najbliższego wulkanizatora, przy dobrej pogodzie może być założona w dowolnym miejscu. Na taki komfort nie można pozwolić sobie podczas intensywnych opadów deszczu lub śniegu. Wówczas dojazdówka powinna tkwić na przedniej osi, gdyż jej obecność z tyłu zagrażałaby stabilności i groziła utratą panowania nad pojazdem.

Podczas jazdy z zamontowanym kołem dojazdowym należy uważać na prędkość. Pod żadnym pozorem nie powinniśmy jechać szybciej niż 70-80 km/h. Ze względu na różnice w ciśnieniu nie należy też polegać wyłącznie na ABS i ESP. Oznacza to konieczność przyłożenia większej wagi do wchodzenia w zakręty i hamowania. Jeszcze raz musimy też podkreślić tymczasowość tego rozwiązania. Producenci nie określają nawet maksymalnego zasięgu, ponieważ jazda na takim kole ma być jak najkrótsza.

Większe i mniejsze alternatywy dla koła dojazdowego

Niewielki rozmiar koła dojazdowego sprawia, że jest on używany zamiast koła zapasowego w przypadkach, gdy nie ma miejsca na standardową zapasówkę. Powodem tego może być niewielki bagażnik albo instalacja LPG. Wielu kierowców rezygnuje z niej również ze względu na fakt, że trzeba posiadać w garażu dwa koła zapasowe — na sezon letni i zimowy, jeśli nie zdecydujemy się zaryzykować z wyborem opon całorocznych. Jeżeli jednak chodzi przede wszystkim o rozmiar, trzeba też pamiętać o innej możliwości.

Ciekawym zamiennikiem kół zapasowych i dojazdowych jest zestaw naprawczy w formie pianki uszczelniającej. Jeśli dziura nie jest większa niż kilka milimetrów i uszkodzony został bieżnik, będzie to rozwiązanie idealne. Niestety, niewielkie rozmiary to chyba jedyna zaleta tego rozwiązania. Nie zda się na nic w przypadku dziury z boku albo konieczności przejechania dłuższej odległości.

Porady