29 March 2024

Kredyt i leasing samochodowy - Kompendium wiedzy
Jak sprawdzić stan opon?

Stan opon samochodowych ma decydujący wpływ na bezpieczeństwo podczas jazdy. Należy regularnie sprawdzać stan ogumienia, aby upewnić się, że są one w dobrym stanie i nadają się do dalszej eksploatacji. Jak sprawdzić stan opon samodzielnie i upewnić się, że ich zużycie nie stanie się przyczyną niebezpieczeństwa na drodze?

1. Sprawdź bieżnik.

Aby sprawdzić bieżnik, należy ustawić opony na płaskiej powierzchni i odmierzyć jego głębokość za pomocą miarki lub linijki. Można je włożyć bezpośrednio lub użyć przedmiotu zastępczego (na przykład zapałki), który później zmierzymy. Głębokość bieżnika powinna być większa niż 1,6 mm, aby opony były bezpieczne do jazdy.

Jest to jednak wartość graniczna wymagana przez polskie prawo, a w praktyce takie opony uznaje się już za zdarte. Z pewnością to zdecydowanie zbyt mało, aby sprostać trudnym warunkom panującym w okresie zimowym. W przypadku opon zimowych lub opon letnich z homologacją zimową głębokość bieżnika nie powinna być mniejsza niż 4 mm.

Przy letnich powinno pomyśleć się o wymianie już przy 3 mm. Testy przeprowadzone przez ADAC dowiodły, że prawnie określony limit głębokości bieżnika zapewnia jedynie resztkową przyczepność i minimalną skuteczność przy hamowaniu auta. Przy głębokości bieżnika mniejszej niż 3 mm trudności pojawić mogą się chociażby przy mokrej nawierzchni.

2. Zobacz, czy bieżnik zużywa się równomiernie.

Oprócz samej głębokości bieżnika warto kontrolować również równomierność jego zużycia. Jeżeli występują znaczące różnicę między głębokością na środku i krawędziach opony, może oznaczać to problemy z ciśnieniem powietrza. Dopóki różnica zużycia nie wykracza ponad 2 mm, opony nadal można eksploatować.

Fakt możliwości eksploatacji opon nie zmienia jednak tego, że ciśnienie należy jak najszybciej wyrównać. Zbyt niskie oznacza większe opory toczenia, co prowadzi do większego zużycia paliwa. Zbyt wysokie może z kolei uszkodzić boczną ściankę opony, co skutkuje pogorszeniem jej trwałości oraz negatywnie wpływa na przyczepność. Ważne jest także w kontekście ewentualnych awarii. Ciśnienie w dojazdówce musi być większe niż w pozostałych oponach i dostosowuje się je zazwyczaj do standardowych wartości, które warto utrzymywać.

3. Zidentyfikuj nierówności na powierzchni opon.

Niektóre dysfunkcje opon będzie w stanie zidentyfikować wyłącznie badanie w serwisie wulkanizacyjnym, jednak są też i takie, które zaobserwować można gołym okiem. Oznaki uszkodzenia opony lub jej defekty mogą obejmować: wybrzuszenia, dziury, przebicia, zużycie bieżnika, ścieranie się krawędzi bocznych czy nawet pęcherze.

Samodzielnie warto sprawdzać ogólny stan opony nawet raz w miesiącu. Na weryfikację ich stanu w warsztacie warto pokusić się z kolei przy wymianie sezonowej. Możliwość skorzystania z profesjonalnego oka to jeden z powodów, dla których na wymianę kół lepiej udać się do warsztatu, niż zrobić to na własną rękę. Podręczny podnośnik oraz klucz lepiej zostawić na awaryjną wymianę koła zapasowego w przypadku niespodziewanej przygody!

4. Obserwuj zachowanie samochodu w trakcie jazdy.

Najbardziej oczywistymi oznakami złego stanu opon są głośne dźwięki, które można usłyszeć w trakcie jazdy. To na przykład trzaskanie lub buczenie, które wskazuje na to, że opony są zużyte lub uszkodzone. Kolejnym objawem może być nadmierne przechylenie samochodu w trakcie skręcania lub hamowania, które często jest oznaką uszkodzeń mechanicznych w obrębie opon.

Porady