Odpowiedź na pytanie, ile kosztuje sprowadzenie samochodu z Niemiec, musi uwzględniać kilka zmiennych zależnych od danego przypadku. Przyglądamy się co wpływa na ostateczny koszt importowanego auta, a więc ceny z niemieckich giełd oraz aukcji, opłaty w urzędach oraz kwoty przeznaczane przez nabywców na transport pojazdu.
Za co trzeba zapłacić przy sprowadzaniu samochodu z Niemiec?
Na kwotę, którą należało będzie ostatecznie wyciągnąć z portfela przy kupnie samochodu z Niemiec, składają się:
- cena pojazdu,
- opłacona akcyza za samochód (zależna od wartości auta),
- transport,
- rejestracja pojazdu w Polsce.
Pierwsze dwie zmienne są praktycznie nie do oszacowania. Łatwiej będzie z transportem i rejestracją. Kosztów nie wygeneruje także samo zgłoszenie kupna samochodu.
Ile kosztuje rejestracja samochodu z Niemiec?
Koszt transportu samochodu z Niemiec nawet w przypadku wynajęcia lawety nie przekroczy 1500 zł. Cena ta może w wielu przypadkach zostać zmniejszona o kilkaset złotych, jeśli na lawecie zostały ostatnie miejsca i przewoźnik koniecznie chce je zapełnić. Alternatywą jest samodzielny powrót, choć do tego auto musi mieć aktywną polisę OC, co nie zawsze jest warunkiem możliwym do spełnienia.
Ile kosztuje rejestracja samochodu z Niemiec?
Sama rejestracja nie powinna z kolei wymagać wydania więcej niż 300-400 zł. Sporą część tej kwoty stanowi koszt przełożenia oryginalnych dokumentów na język polski, co kosztuje u tłumacza przysięgłego 100-150 zł. Na pozostałą kwotę, którą można określić znacznie bardziej precyzyjnie (to 256 zł) składają się opłaty za polską kartę pojazdu, dowód rejestracyjny, tablice, nalepki kontrolne itp.
Ile kosztują używane samochody w Niemczech?
Niski koszt używanych samochodów w Niemczech jest jednym z najważniejszych czynników, które wpływają na popularność tego kraju wśród osób zastanawiających się nad sprowadzeniem samochodu z zagranicy. Dotyczy to szczególnie najpowszechniejszych modeli na tamtym rynku, które cieszą się dużą estymą również wśród Polaków. Wymienić należy wśród nich na pewno Golfa czy Audi A4, które w wersjach sprzed kilkunastu lat są nawet kilkaset procent tańsze, niż w przypadku analogicznych modeli z nowszych roczników w salonach.
Na koszt samochodów używanych w Niemczech negatywnie wpłynęła niestety pandemia koronawirusa. Ze względu na niechęć ludzi do transportu publicznego oraz mniejszą podaż nowych aut, Niemcy ruszyli tłumnie do komisów oraz handlarzy indywidualnych. Miało to wpływ na ceny pojazdów używanych, których średnia w 2020 roku zdaniem portalu Autoscout24 przekroczyła 20 000 euro.
Od ceny pojazdu oblicza się akcyzę za samochód używany
Akcyza to opłata, którą nabywca nowego auta z zagranicy musi uiścić w ciągu 30 dni od przekroczenia granicy wraz ze świeżo zakupionym samochodem. Nie zwalnia z niej skorzystanie z leasingu auta z Niemiec. Oblicza się ją na podstawie ceny zapłaconej za pojazd i przeliczonej na złotówki z euro po średnim kursie NBP obowiązującym na dzień przed tym, gdy rozpoczęło się kalkulowanie obowiązku podatkowego.
Obecnie obowiązuje kilka stawek akcyzy za samochód sprowadzony do Polski. W zależności od rodzaju silnika oraz jego pojemności należało będzie odprowadzić podatek w wysokości:
- 18,6%
- 9,3%
- 3,1%
- 1,55%
- 0%